Gyomorfekély, szívbetegség, depresszió
Te is keveset alszol?
A rendszeressé váló alvászavar rövid időn belül súlyos szövődményekkel járhat.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a BBC GoodFood gasztromagazinra, és ismerd meg a baconös brownie receptjét! (x)

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Édes, gyümölcsös, és alig van benne kalória, így bűntudat nélkül fogyaszthatod ezt az italt (x)

Nyerd meg az 50 x 200 000 Ft egyikét gyermeked osztályának! (x)

Mitől alakulhat ki a mellrák, és hogyan előzhető meg? A szakértő tanácsai (x)

Pöttyös a csíkossal, rózsaszín a fémhatásúval? Mutatjuk, mit mivel párosíts az otthonodban (x)

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

beauty and style

Így újítsd fel a tavalyi félcipődet, ha egy picit már megkopott! »

Ez a divatos frizura és hajfestés a legnőiesebb a szezonban »

Már megint egy idióta farmer, amiben csak felfázni lehet »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az álmatlanság a túlhajszolt nagyvárosi lakosság mintegy 50%-át érintő rendellenesség. A rohanó életvitel és a fokozottan stresszes körülmények közepette egyre nehezebbé válik a nyugodt és pihentető alvás, nem beszélve az állandó zajártalomról, ami a nagyvárosokban már éjszaka sem csitul.

Nyugodt éjszakádat tehát könnyedén megzavarhatja egy buzgó éjjeli motoros vagy a napközben átélt traumák valamelyike, ami után lőttek a pihenésnek. Reggel pedig kezdetét veszi egy újabb nehéz, a kialvatlanság miatt pedig még több feszültséggel teli munkanap.

Éjszaka azonban nem csak te pihennél, hanem a tested is, alvás közben ugyanis a szívműködés és a légzés is lelassul. Ha azonban ezt a fázist szinte soha nem tudod elérni, szervezeted egyre jobban túlhajtja magát, és a növekvő megterhelés következtében súlyos betegségek alakulhatnak ki.

Veszélyes éberség

Ha éjszakáid nyugtalanul telnek, az a felhalmozódó stressz következtében könnyen vezethet szorongás, depresszió vagy pánikbetegség kialakulásához. A legrosszabb, amit tehetsz, ha már lefekvés előtt azt számolgatod, hány óra van hátra az éjszakából, és ez mennyire kevés ahhoz, hogy kipihend magad.

Ezek a gondolatok garantáltan felpörgetnek annyira, hogy egész éjjel álmatlanul forgolódj ahelyett, hogy azt a hat órát legalább pihenéssel töltenéd. Így aztán reggel máris bosszúsan és fejfájósan ébredsz, az előtted álló nehézségek pedig ilyen hangulatban még megoldhatatlanabbnak tűnnek, ami először szorongáshoz, majd súlyosabb lelki betegségek kialakulásához vezethet.

Ne nehezítsd meg a pihenést! Elalvás előtt ne az éjszaka rövidségén stresszelj, inkább végezz megnyugtató, figyelemelterelő tevékenységeket.

Ha nem tudsz elaludni, vegyél forró fürdőt! A meleg víz kitágítja az ereket, ami csökkenti a vérnyomást, ezáltal pedig fáradtabbnak érzed magad. Ha azonban ez sem segít, egy bögre meleg tejjel bújj ágyba, és olvasd magad álomba. Elalvás előtt kerüld a tévézést, ha ugyanis filmnézés közben alszol el, a frusztráló vibrálás és zajok beszűrődnek tudatalattidba, és nem lesz pihentető álmod.

Szervi elváltozások

Az alvászavarok miatt megterhelt szervezet ellenálló-képessége is jelentősen csökken. Az álmatlanság azonban nem a vírusokkal és fertőzésekkel szemben tesz érzékenyebbé, hanem súlyosabb stresszbetegségekhez vezet. A feszültség nemcsak komoly szív- és érrendszeri panaszokhoz vezethet, de az állandóvá váló idegesség a gyomrot is megterheli. Nem ritka ugyanis az állandó szorongás következtében kialakuló gyomorfekély, de a rossz alvók gyakran küzdenek szívritmuszavarokkal is. A huzamosabb ideje álmatlanságban szenvedőknél pár éven belül a koszorúér-elmeszesedés is kialakulhat, mivel a nyugodt éjszakák hiánya leginkább a szívet terheli meg.

Azonban nem feltétlenül csak az idegi gyengeség vezethet nyugtalan éjszakákhoz. A horkolás és a légzési nehézségek egyszerre terhelik meg a tüdőt és az agyat.

Ha tehát valaki éjjel nem jut kellő mennyiségű oxigénhez, akkor is előállhat az a helyzet, hogy sosem éri el az alvás legpihentetőbb REM fázisát. Ebben az esetben az agyban fellépő oxigénhiány miatt napközben fejfájás, de akár súlyos ájulásos rohamok is jelentkezhetnek, amit általában kórosan alacsony pulzusszám kísér.

Mindemellett az sem elhanyagolható, hogy az éber nyugtalansággal töltött éjszakák miatt ingerlékeny leszel, koncentrálóképességed pedig erősen romlik. Ezzel magadat és másokat is könnyen veszélybe sodorhatsz, mivel ilyen állapotban nagyobb rizikóval jár, ha autóba ülsz, vagy akár az, ha munkahelyeden gépeket kell kezelned. Ha tehát nem akarod minden egyes nap kockára tenni életed, vedd komolyan az álmatlanságot! Ha alternatív, otthoni relaxációs módszerekkel sem tudod elérni, hogy nyugodt éjszakáid legyenek, fordulj alvásspecialistához vagy pszichiáterhez.

Blog.hu ajánló