Meddig bírod ki alvás nélkül? Ennyi lehet a maximum a kutatók szerint
Az eddigi rekord 11 nap, amit egy amerikai diák állított fel.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj, ha ezekkel ápolod: látható lesz a különbség (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

beauty and style

Extra turmix 4 összetevőből: kisepri a méreganyagokat »

Így készülhet rólad gyönyörű fotó, a karácsonyi fények között »

5 tornagyakorlat, amitől visszakerül a feneked a helyére »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Egy-egy megterhelő vizsgaidőszak vagy hasfájós csecsemővel töltött éjszaka során talán benned is megfogalmazódott már a kérdés, hogy vajon meddig lehet bírni alvás nélkül.

Alapvetően igaz, hogy rövidebb ideig, mint táplálkozás nélkül - nem véletlen, hogy az alvásmegvonás ismert vallató módszer. De mégis mennyi lehet a maximális ébren tölthető időtartam?

Nem dönthetsz Guinness-rekordot alvásmegvonással

Elsőre meglepőnek tűnhet, de a sok különös Guinness-rekorder között egy olyan sincs, aki alvásmegvonással szerepelne a rekordok könyvében. Ennek oka, hogy 1989 óta a Guinness Világrekordok nem támogatja az alváshiánnyal felállított rekordokat, mivel károsak lehetnek az egészségre, valamint nehezen igazolhatóak.

11 nap az eddigi maximum

A legutóbbi hivatalosan feljegyzett ilyen jellegű rekordot 1964-ben állította fel egy akkor 17 éves amerikai diák, Randy Gardner. Egy alvásmegvonással foglalkozó kutatás kedvéért 264 órán át, vagyis 11 napig volt ébren.

Az alváshiány eredménye

Azóta is számos olyan jellegű kutatás született, melynek során szigorúan ellenőrzött keretek között nyolc-tíz napon át tartottak ébren kísérleti alanyokat.

A vizsgálatban részt vevő személyek mindegyike fokozatosan és jelentős koncentrációs- és motivációskészség-csökkenést mutatott.

A kognitív feladatokra fordított idő egyenesen arányos volt az alváshiány mennyiségével: tehát minél régebb óta tartott az alvásmegvonás, annál több időt vett igénybe számukra a gondolkodás. Körülbelül négy alvásmegvonásos nap után a vizsgálati alanyok hallucinációkról számoltak be. Nem ajánlott tehát kísérletezni az alvásmegvonás időtartamának növelésével, még akkor sem, ha egy-két kimaradt éjszaka még nem okoz visszafordíthatatlan szervi károsodást. Mindenki tudja, milyen veszélyes lehet egy álmos sofőr vagy orvos.

Mennyit kell aludnod?

Az alvásnak alapvetően két típusát különböztetjük meg: az elsőt REM - Rapid Eye Movement, vagyis gyors szemmozgásos - szakasznak nevezzük, a másik pedig a REM nélküli típus. Előbbi szakasz során jelentkeznek az álmok, míg a REM. nélküli szakaszban az agyhullámok lelassulnak, és bekövetkezik a mély alvás. Eközben szervezeted regenerálódik, ennek hiányában fáradtnak és enerváltnak érzed magad. Szakértők szerint egészséges felnőtt számára átlagosan hét-kilenc óra alvás elegendő, az idősödés pedig egyfajta természetes álmatlansággal jár. Korábbi cikkünkből megtudhatod, hogy az egyes életkorokban mennyi a javasolt alvásmennyiség.

Blog.hu ajánló