Te meddig alszol reggelente? Ekkora esélyed van az öregkori elbutulásra
Nem is hinnéd, milyen szoros az összefüggés.

Nyereményjáték

Nyerj platinával díszített Angyalszárny nyakláncot fehér finomporcelánból! (x)

Nyerd meg otthoni gyógyításhoz az 5 db aromaterápiás csomag egyikét közel 45 000 Ft értékben! (x)

Nyerj egy éves előfizetést a BBC GoodFood gasztromagazinra, és ismerd meg az egyik legjobb olasz kaja receptjét! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Elkerülheted a legrosszabbat, ha már most megveszed a gyerek ajándékát

Ezek a természetes kivonatok és olajok vasalják ki legkönnyebben a ráncokat (x)

Beindulnak a test öngyógyító folyamatai ettől a stresszoldó masszázstól - Próbáld ki! (x)

Feszesednek az izmok, eltűnik a narancsbőr és a zsír ettől a keringésjavító billenőmozgástól - Orvos ajánlja (x)

Azonnali orvosi segítséget kaphatsz egyetlen mobilapplikációval: egy gombnyomással érhető el otthonról (x)

beauty and style

Kicsi a melled? Akkor ezt a 8 trükköt neked is ismerned kell »

A 44 éves Vanessa Paradis nincs túl jó formában: retusálatlanul egész másképp néz ki »

Így viseld a parkakabátot, hogy nőies legyen - Imádjuk a katonai stílust! »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Alapvető és közismert tény, hogy az alvás mennyisége és minősége nem csupán a fizikai állapottal mutat szoros összefüggést, de a szellemi teljesítmény tekintetében is meghatározó, hiánya, illetve nem kielégítő mivolta pedig olyan súlyos következményekkel járhat, mint a krónikus fáradtság kialakulása, a mentális teljesítőképesség csökkenése, valamint a depresszió.

Számos kutatás mutatott rá továbbá arra is, hogy az alvásnak számottevő köze van az olyan problémák megjelenéséhez is, mint az időskorban kialakuló demencia, valamint az annak gyakorta hátterében álló Alzheimer-kór.

Demencia, Alzheimer-kór, alvás

A demencia jellemzően a 60. életév után alakul ki, és a gondolkodás, az érzelmi élet, valamint a szociális képességek folyamatos hanyatlását jelenti, olyan tünetekkel, mint a rövid távú emlékezet, a memória, a nyelvhasználat, illetve a mozgásfunkciók romlása.

Bár gyógyszerekkel lassítani lehet a demencia előrehaladását, a beteg folyamatosan veszítheti el különféle képességeit, különös tekintettel az olyan esetekre, amikor a probléma hátterében a kognitív funkciók beszűkülésével, illetve a biológiai leépüléssel járó Alzheimer-kór áll.

Bár pontosan máig nem tudni, mi okozza a kór kialakulását, a genetikának komoly szerepet tulajdonítanak benne, mint ahogy bizonyos környezeti hatásoknak, illetve az életmódnak is. Fokozott lehet például a kockázat, ha valaki cukorbeteg, vagy magas vérnyomástól, illetve depressziótól szenved, több kutatás is rámutatott azonban, hogy az alvás minőségének és mennyiségének is komoly szerepe lehet e tekintetben.

A túl kevés és a túl sok alvás is kockázatos lehet

Számos olyan kutatás létezik, mely előbbi összefüggésre mutatott rá, ezek alapján létezik például elmélet, mely szerint az alvás azon méreganyagok, toxinok kiürítésében segít, melyek ideális körülményeket teremtenek az Alzheimer-kór kialakulásához, így ha valaki túl keveset alszik, lényeges mértékben nőhet meg a betegség megjelenésének kockázata.

Egy, a Kaliforniai Egyetemen végzett kutatás szerint nem csupán az alvás mennyisége, de minősége is hozzájárulhat mindehhez, az alvási ciklusok megszakadása, vagyis az, ha valaki jellemzően, akár többször is felébred az éjszaka közepén, növeli a kockázatot.

A bostoni Brigham és Női Kórház kutatói még tovább mentek, kutatásaik eredményeként ugyanis arra jutottak, hogy nem csupán a túl kevés alvás okozhat problémát, de a kognitív állapotot az is negatív irányban befolyásolja, ha valaki túl sokat alszik. Az ideális alvásmennyiséget hét órában határozták meg, a problémát pedig annyiban, ha valaki legalább két órával többet vagy kevesebbet alszik. Nem tanácsos tehát hosszú távon ennél kisebb mennyiségű alvásidőre berendezkedni, de szintén nem célszerű reggelente sokáig lustálkodni az ágyban.

Bár az eredmények egy irányba mutatnak, a szakértők szerint még nagyon sok további kutatás szükséges ahhoz, hogy pontosíthassák a kijelentéseket, többek között annak tekintetében, hogy a demencia következménye vagy éppen oka-e az alvászavaroknak. Tény azonban, hogy az egészséges táplálkozással és a rendszeres testmozgással együtt a minőségi alvással is rengeteget lehet tenni az időskorban jelentkező betegségek elkerüléséért, legyen szó mentális vagy éppen fizikai problémákról.

Blog.hu ajánló