8 közkedvelt táplálék, ami állandó fejfájást okoz
Ha rád tör a fejfájás, csak bekapsz egy fájdalomcsillapítót? Jobban teszed, ha inkább kinyomozod a probléma okát!

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Kiegyensúlyozott otthonod lehet egyetlen kiegészítőtől - A titok a színben és mintában van (x)

16 ezer magnókazettát gyűjtöttek, és valami elképesztőt csinálnak belőle – Ettől leesik az állad! (x)

Tökéletesen hullámos hajad lesz 15 perc alatt, ha így göndöríted be (x)

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

beauty and style

6 könnyen kezelhető frizura, aminél előny, ha egy kicsit hullámos a hajad »

5 divatos kabátfazon, ami karcsúsít, és elfedi a pocakot »

Tüntesd el a mitesszereket egy fogkefével - Gyors és hatásos trükk »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Egy pohár minőségi vörösbor, egy darab finom csokoládé, néhány falat ízletes sajt a legtöbb ember számára élvezet. Ugyanakkor szép számmal akadnak olyanok is, akiknél ezek a csemegék fejfájást - legtöbbször migrénes rohamot - válthatnak ki. Lehet, hogy te is közéjük tartozol - tudd meg, mi húzódik meg a háttérben!

Háttérben az aminok

Jó néhány egymástól független kutatás mutatta ki, hogy a nitrogéntartalmú aminok - melyek egyébként természetes élelmiszer-alkotók - felelősek lehetnek a fejfájás kialakulásáért. Az aminok elsősorban a növényi és állati eredetű táplálékok jellegzetes ízét, aromáját adó vegyületek, melyek közül a legjelentősebbek a tiramin, a feniletilamin és a hisztamin.

A migrénben szenvedők egy részének szervezete nem tudja elég gyorsan lebontani, átalakítani ezeket a vegyületeket, melyek ily módon a szervezetben felszaporodva fejfájást idézhetnek elő.

A kutatások tükrében

Mindezt alátámasztja az a tudományos megfigyelés is, miszerint az úgynevezett MAO-bénító típusú depresszió elleni készítményeket szedő embereknél ez a jelenség - esetenként súlyos fejfájás jelentkezése bizonyos élelmiszerek elfogyasztását követően - szintén megfigyelhető.

A MAO - monoamin-oxidáz enzim - felelős a szervezetre potenciálisan káros aminok lebontásáért, még mielőtt azok a véráramba kerülnének. A MAO-gátló gyógyszereket alkalmazóknál ez a méregtelenítési folyamat akadályozottá válik, aminek következtében a vér aminszintje megemelkedik.

Pontosan milyen élelmiszerek?

Három aminban gazdag táplálék

Az aminok tehát a tudományos kutatások szerint fejfájást - illetve migrénes rohamot - válthatnak ki az arra érzékeny embereknél. Ilyen aminban gazdag élelmiszer a vörösbor, a sajt, valamint a csokoládé is.

További négy bűnös

Az aminok mellett - mint fejfájást provokáló élelmiszerek - gyanúba keveredtek a tartósítószerek, a zsíros ételek, a koffein, továbbá egyes gyümölcsök - például a citrusfélék - is. Ám ezek esetében a kórélettani háttér egyelőre nincs teljesen letisztázva.

Hipoglikémiás fejfájás
Az alacsony vércukorszint - helytelenül beállított cukorbetegség, rendszertelen táplálkozás vagy koplalás, illetve téves fogyókúra következtében - pedig úgynevezett hipoglikémiás fejfájást idézhet elő. Amennyiben vércukrod 2,2 mmol/l alá csökken, könnyen kialakulhat a fájdalom.

Hideg-fájdalom

Megemlítendő még az úgynevezett hideg okozta fejfájás is, ami az arra hajlamosaknál kialakulhat például jeges ital vagy fagylaltevés miatt. Ez rendszerint öt percnél rövidebb ideig tart, és többnyire a homlok középrészén - migréneseknél pedig a fájdalom szokott helyén - jelentkezik.

A megoldás

Ha szeretnél megszabadulni a visszatérő fejfájástól, érdemes fejfájásnaplót vezetned. Figyeld meg, hogy van-e összefüggés a csokoládé, a sajt, illetve a többi fent említett élelmiszer és a fájdalom kialakulása között. Amennyiben fogyasztásukat követően nagyobb valószínűséggel tapasztalod a tünetet, úgy kerüld el őket.
Emellett ne feledkezz meg a minél több - lehetőleg napi öt adag - gyümölcs és zöldség elfogyasztásáról sem, valamint a napi két liter folyadékbevitelről. Ez utóbbi nélkül szervezeted dehidratálttá válik, ami szintén kiválthatja a fejfájást.

OLVASD EL EZT IS!

fejfajas monitor
  • fejfájás
  • tünetek és betegségek

3 rejtett probléma a gyakori fejfájás mögött

Blog.hu ajánló